Excelenţa se naşte de acasă

Evenimente

Excelenţa se naşte de acasă

Joi, 26 Noiembrie 2015

  Cea de-a X-a ediţie a Conferinţei “Ai copil. Învaţă să fii părinte” a fost deschisă de întâlnirea cu Oana Moraru, consultant educaţional, pe 25 noiembrie în Aula Magna a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”. Oana Moraru a venit la Iaşi plină de bucuria de a împărtăşi din experienţa şi din perspectiva ei asupra educaţiei.

  Pe tot parcursul întâlnirii, care a avut ca temă “Ce este performanţa pentru tine? Dar pentru copilul tău?”, Oana Moraru a spus că nu există educaţie fără dragoste şi preţuire, fără motivaţie şi seriozitate şi fără bucuria lucrului bine făcut. Copiii au aceeaşi nevoie de atenţie şi atunci când vor să le facă pe plac tuturor, şi atunci când de răzvrătesc şi sunt aparent împotriva oricăror reguli, iar viaţa noastră, ca părinţi, educatori sau prieteni ai lor, se schimbă când le suntem în preajmă. „Parcurgem împreună un drum al redefinirilor personale, iar sub umbrela credinţelor noastre ne împletim vieţile. Uneori este uşor şi ne este bine tuturor, alteori e mai dificil şi este nevoie să ajustăm metodele aplicate din mers”.

  Povara şi bucuria performanţei

  În definiţia performanţei, Oana Moraru a pornit de la propriul exemplu - în şcoala generală a fost premiantă, a ocupat mereu primul loc al podiumului la concursurile de limba şi literatura română. „O astfel de performanţă mi-a adus şi o povară – mă temeam să nu-i dezamăgesc pe cei din jur, aveam nevoia de confirmare. Târziu am reuşit să dau jos această mantie”, a spus Oana Moraru, arătând astfel că performanţa poate avea şi efecte contrarii celor aşteptate.

  Până în 1990, copiii au fost educaţi folosind emoţii negative – frica, ruşinea, furia, situaţii care, din păcate, se mai regăsesc şi astăzi. În plus, din nevoia de a obţine performanţă punem presiune pe copii care fie vor dori să ne facă pe plac şi vor munci enorm, chiar dacă poate le displac unele obicete, fie vor protesta, iar rezultatele nu sunt greu de anticipat. “Excelenţa se naşte de acasă şi nu mereu este un dar nativ. Minţii îi trebuie rezilienţă, rezistenţă şi atenţie pentru sarcina în care este angajat copilul. Din punctul meu de vedere, un copil performant este cel care are puterea de a fi pe cont propriu”, a punctat invitata noastră. Copiii câştigă enorm din lucrurile mărunte pe care le fac, din paşii mici, din treptele pe care le urcă uneori chiar şi cu efortul pe care îl presupune ieşirea din zona de confort, atât de necesară unei noi experienţe.

  Oana Moraru a atras atenţia şi asupra etichetelor şi judecăţii pe care, uneori poate fără să vrem, o facem asupra copiilor noştri. “Nu-i judeca pe copii, ei sunt oglinda ta, produsul tău. Nici nu-l lăudaţi, ci încurajaţi-i pentru ceea ce fac”, a fost sfatul consultantului educaţional.

  În opinia Oanei Moraru, viitorii performeri au câteva caracteristici -- sunt curioşi, au o memorie bună, reţin informaţii cu uşurinţă, au o capacitate mare de stocare de informaţii, învaţă să citească devreme şi sunt empatici. Însă, nu orice copil cu talent va face performanţă, ci doar cei care sunt susţinuţi de familie şi de profesori, cei care au sprijin nu doar cognitiv-academic, ci şi emoţional şi spiritual, valori cultivate şi la Şcoala „Varlaam Mitropolitul”.

  Următoarea întâlnire va avea loc pe 3 decembrie, începând cu ora 18.00, tot în Aula Magna. Invitatul serii va fi prof. univ. dr Carmen Creţu, prorectorul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, iar tema conferinţei va fi “Performanţă şi contraperformanţă în actul paideic”.

Vă aşteptăm cu drag!

Înapoi
DOXOLOGIA Media, Mitropolia Moldovei si Bucovinei | © 2012 scoalavarlaam.ro